Szukaj na tym blogu

piątek, 13 września 2019

Co mnie zmieniło na zawsze

Co mnie zmieniło na zawsze
Amber Smith
Wydawnictwo: Feeria Young


Każdy z nas coś przeżywa, tylko nie każdy pamięta to całe życie.

Pewnego wieczoru najlepszy przyjaciel jej brata - niemal członek rodziny - sprawił, że świat Eden wywraca się do góry nogami. To, co kiedyś wydawało się proste teraz jest dziwnie skomplikowane. To, co kiedyś wydawało się prawdą, teraz jest kłamstwem. Ci, których kiedyś kochała, teraz budzą jej nienawiść. Nic już nie ma sensu. Wie, że powinna powiedzieć komuś o tym, co się stało, ale nie może tego zrobić. Wiec ukrywa to w sobie, głęboko. Ukrywa też to, kim kiedyś była - bo teraz jest inna. Na zawsze.
(Powyższy opis pochodzi od wydawnictwa)

Najpierw zacznę od tego, że bałam się tej książki. Zdawałam sobie sprawę, że to nie jest lekka i przyjemna młodzieżówka
Pierwszy raz przeczytałam książkę, która skupia się w pierwszej kolejności na tematyce gwałtu. Zazwyczaj to temat drugoplanowy lub poboczny. Nie powinno tak być. O tym powinno się mówić. Powinno uświadamiać się młodzież, że gwałt nie jest czymś naturalnym, normalnym. Trzeba też pamiętać o tym, że to nigdy nie jest wina ofiary. W naszych czasach próbuje się odwrócić role usprawiedliwieniami typu: "sama się prosiła". To nie jest wyjaśnienie. Jeśli kobieta nie godzi się, to nikt nie może jej dotknąć. To jej ciało i tylko ona może o nim decydować.

Książka opisuje dogłębnie uczucia Eden. Jej zarówno najlepsze, jaki i najgorsze momenty. Autorka daje nam możliwość poznania jej myśli i emocji. Dzięki temu możemy porównać to, jak czuje się wewnętrznie i co naprawdę przeżywa, a tym jak udaje szczęśliwą przed innymi. W pewnych momentach płakałam, ponieważ to, co przeżywała przez lata było dla mnie straszne. Nie mogłam uwierzyć, że była tak młoda, a musiała sobie dać radę z taką trudną sytuacją. Nie poddawała się, choć miała momenty słabości.

Książka zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Przed przeczytaniem jej nie zdawałam sobie sprawy z jakim ciężarem zmagają się osoby, które przeszły taką traumę. Mimo, że to nie była to prawdziwa historia, czułam ból Eden. Jej nienawiść, cierpienie i złość. Mogłam zobaczyć jej przemianę z grzecznej dziewczynki w nastoletnią buntowniczkę. Jak porzuca cele i staje się przezroczysta. Na niczym jej już nie zależało. Kiedyś priorytetem była rodzina i nauka. Teraz osoby, które były kiedyś najważniejsze są jedynie jej znajomymi. Osobami zupełnie niepotrzebnymi. A nauka to jedynie dodatek.
Polecam. To mocna, ale bardzo dobra książka.

Cytat: Wymyślam się na nowo. Wszyscy wokół to robią.
Ocena 10/10

7 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tej książce, ale ze względu na poruszany temat, chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakże człowiek się cieszy, kiedy trafi na książkę, która w pełni spełni jego oczekiwania. Po takiej lekturze trudno od razu zabrać się za następną.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam o tej książce i muszę powiedzieć, że twoja recenzja mocno zachęciła mnie, abym przeczytała tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka rzuciła mi się kiedyś w oczy, ale jeszcze jej nie czytałam. Zamierzam, bo niedługo wracam do lekcji WDŻ i chętnie polecę tę książkę. Mam takie same zdanie na temat gwałtu jak Ty - należy o tym mówić. Głośno. I karać przestępców.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już gdzieś o niej czytaliśmy I chyba się skusimy

    OdpowiedzUsuń
  6. Znam tę książkę i polecam ją każdemu, kto pragnie zmierzyć się z tak trudnym tematem. Niekiedy, czytając Co mnie zmieniło na zawsze miałam nieodparte wrażenie, że autorka zrobiła mnie w bambuko i przedstawiła historię realnej osoby, a nie fikcję. Mocna, uderzająca w uczucia, do szpiku kości pochłaniająca.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo wysoka ocena, książka warta przeczytania, jakoś do tej pory nic nie czytałam na temat gwałtu...

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie znaki na niebie i ziemi

Wszyatkie znaki na niebie i ziemi Autor: Jenn Bennett Wydawnictwo: Iuvi Czy niepowodzenie w miłości możne być klątwą? Josie Saint-Marti...